THY’nin Air Europa’ya ortak olması Avrupalı havayolu şirketlerini rahatsız etti

İspanyol basınındaki haberlere göre Air Europa’ya ilgi gösteren Lufthansa ve Air France-KLM gibi büyük Avrupalı gruplar, bunun sektör için zararlı bir operasyon olabileceğini öne sürüyor. İspanyol hükümeti ise anlaşmayı onayladı.
Yönetim Kurulu, Air Europa’nın SEPI tarafından yönetilen Stratejik İş Destek Fonu’ndan 2020 yılında aldığı 475 milyon euro’luk krediyi geri ödemesine olanak sağlayacağına inandığı işlemi onayladı. Pandemi ortasında verilen kurtarma paketi, Hidalgo ailesine ait havayolunun yıllık yaklaşık yüzde 9 faiz oranlarına maruz kalması nedeniyle mümkün olan en kısa sürede aşmak istediği bir finansal engeli temsil ediyordu.
İşlem, sermaye artırımı ve dönüştürülebilir kredi yoluyla yapılandırılacak ve Türk Hava Yolları’na Air Europa’da yüzde 25’in üzerinde hisse sağlayacak. İspanyol havayolunun örtülü değerlemesi yaklaşık 1 milyar euro. Bu satın almayla Türk Hava Yolları, Globalia’nın ardından ve Ocak 2023’ten bu yana yüzde 20 hisseye sahip olan IAG’nin önünde ikinci büyük hissedar konumuna gelecek.
Avrupa’da rekabet
Air Europa için yarışan diğer şirketler, şu anda İspanyol hükümetinin verdiği onaya tepki gsöterdi. Sektördeki önemli kaynaklar, bunun kamu sübvansiyonları ve çevre gereklilikleri konusunda sıkı kısıtlamalara tabi olan büyük Avrupalı gruplara karşı haksız rekabet oluşturduğunu savunuyor.
Türk Hava Yolları’nın 400’den fazla uçağı hizmette ve yüzlerce de siparişi bulunuyor. Bu finansal güç, Iberia veya Air France-KLM’nin bu kadar hızlı başarması daha zor görünen bir genişlemeye olanak tanıyor.
Anlaşmaya karşı çıkanların argümanı, İstanbul’un Amerika ve Asya’ya bağlantılarda önemli bir merkez olarak faaliyet göstermesi ve güçlü bir büyüme kapasitesine sahip olması nedeniyle Türkiye’nin Madrid’e bir merkez olarak ihtiyacı olmadığı yönünde. THY’nin Air Europa’ya katılımının Madrid havalimanını güçlendirmekten çok, Avrupalı rakiplerini zayıflatacağını öne sürüyorlar.
İspanyol hükümeti anlaşmayı savunuyor
Avrupa’dan gelen tepkilere rağmen hükümet, operasyonun Air Europa’nın stratejik planını garanti altına alan ve kurtarma fonlarının geri kazanılmasına olanak sağlayan iyi bir operasyon olduğunu savunuyor.
Air Europa ise, Türk Hava Yolları ile ittifakın finansal yapısını güçlendirmek ve stratejik planı dahilinde gelişme ve büyümeyi sağlamak için kilit öneme sahip olduğunu savunuyor. Globalia şirketi ise anlaşmanın ticari sinerjilere ve daha geniş bir uluslararası bağlantı ağına kapı açacağına inanıyor.
İddialara göre birkaç Avrupa havayolu grubu bu anlaşmayı ortak pazar için risk oluşturduğunu düşündükleri gerekçesiyle Brüksel’e şikayet etmeyi planlıyor. Hidalgo çiftinin talep ettiği fiyat nedeniyle müzakereleri sonlandıran Lufthansa ve Air France-KLM için, Türkiye’nin katılımı yalnızca bir ticari hamle değil, aynı zamanda Avrupa Birliği’nin rekabet politikasını sorgulatan bir konu.
Düzenleyici ve rekabet onaylarının hala beklendiği anlaşma, Avrupa havayolu sektöründe sbir süre daha tartışılmaya devam edecek gibi görünüyor. Türk Hava Yolları Avrupa’daki varlığını sağlamlaştırmak için harekete geçerken, rakipleri AB hava taşımacılığı egemenliğine bir darbe indirildiğini iddia ediyor.