Medya Ombudsmanı Bildirici: Bir medya kuruluşu sponsorun faaliyetlerinden sorumlu tutulamaz
Bildirici, “Elbette bir gazeteci ya da medya kuruluşu sponsor şirketin ya da sahibinin faaliyetlerinden sorumlu tutulamaz. Ama ister istemez o şirketin yanlışlarının lekesi düşer gazetecinin üzerine. Çünkü gazeteci bir şirketi sponsor aldığında izleyici ve takipçileri nezdinde onunla bütünleşir, bir tür kefalet ilişkisi başlar,” dedi.
Bildirici’nin bu uyarısı, iktidara yakın medya organlarının ICRYPEX’in sponsor olduğu bazı gazetecileri hedef alan yayınlarının ardından geldi. Tartışma, şirketin geçmiş sponsorluklarının muhalif medya üzerinde kara propaganda malzemesi olarak kullanılmasına kadar uzandı.
Konuyu değerlendiren Bildirici, şunları söyledi:
“Sabah ve iktidar medyasının yaptığı gerçekten haksız, dayanaksız karalamalar. Bitmiş, var olmayan bir sponsorluk üzerinden tüm muhalif medyayı karalamaya çalışıyorlar. Üstelik de yanıtları almadan, karşı görüş vermeden, soru sormadan yapıyorlar bunu.
Ancak bu ICRYPEX olayı, sponsorluk ilişkilerinin gazetecilere nasıl yükler, nasıl sorunlar getirebildiğini göstermesi açısından önemli. Yıllardır, gazetecilerin sponsorluklar, davetli geziler ve paralı konuşmacılık gibi yöntemlerle şirketlerle mali ilişki kurmalarının sakıncalarına dikkat çekmeye çalışıyorum. ICRYPEX vakası o yazılarımdaki uyarıları, maalesef haklı çıkardı.”
“Bir tür kefalet ilişkisi başlar”
“Elbette bir gazeteci ya da medya kuruluşu sponsor şirketin ya da sahibinin faaliyetlerinden sorumlu tutulamaz. Ama ister istemez o şirketin yanlışlarının lekesi düşer gazetecinin üzerine. Çünkü gazeteci bir şirketi sponsor aldığında izleyici ve takipçileri nezdinde onunla bütünleşir, bir tür kefalet ilişkisi başlar. Nitekim ICRYPEX ve benzer bazı kripto şirketleri, gazetecilere sponsorluklar yoluyla tanındı; gazetecilerin güvenilirlikleri üzerinden algı yarattılar.
O nedenle gazeteciler, mümkün olduğu kadar sponsorluk ilişkisine girmemeli, girerlerse de o şirketi çok iyi araştırmalı ve editoryal bağımsızlığı korumaya çok dikkat etmeli. Özellikle de haberciler, haber programı yapanlar, sponsorluk ilişkisi kurmamalı. Çünkü ister istemez çıkar çatışmaları doğabilir ya da ICRYPEX olayındaki gibi haberciliğe gölge düşürebilir.
Fatih Portakal, X’te ‘Gazetecilerin sponsorluk ilişkileri konusunda anket yapmış, yüzde 41’i ‘sponsoru araştırmalılar’ demiş, yüzde 24,5’u da ‘Haberde sponsor olmamalı’ demiş. Ben de aynı kanıdayım. Gazeteciliğin başkasının yaptığından zarar görmemesi için gerekli bu özen…”
Yazının tamamı için tıklayın.